Sprzedaż napojów alkoholowych w miejscu i poza-text

Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2021 r., poz. 1119 z późn. zm.)
  • Uchwała nr 30/90/99 Rady Gminy Główczyce z dnia 26 marca 1999 roku w sprawie określenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, określenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży, warunków sprzedaży.
  • Uchwała nr 66/126/99 Rady Gminy w Główczycach z dnia 30 czerwca 1999 roku w sprawie upoważnienia Komisji Rozwoju Gospodarczego, Finansów, Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego Rady Gminy w Główczycach do opiniowania wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

 

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierający:  Pobierz wniosek

 

Wniosek o wydanie zezwolenia zawiera:

 

1) oznaczenie rodzaju zezwolenia;

 

2) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania;

 

3) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);

 

4) przedmiot działalności gospodarczej;

 

5) adres punktu sprzedaży;

 

6) adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).


Załączniki do wniosku:

  1. Dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych.
  2. Zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
  3. Decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006
    o bezpieczeństwie żywności i żywienia
    .

 

Opłaty:

Opłaty roczne za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pobiera się w wysokości:

  1. 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa
  2. 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu
    (z wyjątkiem piwa)
  3. 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

 

Opłata o której mowa wyżej, dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w tym zakresie. Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są zobowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych punkcie sprzedaży alkoholowych roku poprzednim. Wysokość opłaty rocznej, w przypadku punktu sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła:

  1. 37500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa – wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
  2. 37500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu
    (z wyjątkiem piwa) – wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów
    w roku poprzednim,
  3. 77000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – wynosi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

(napodst. art. 111.1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz.U. z 2021 r., poz. 1119 z późn. zm.)

Jeżeli wartość sprzedaży, w roku poprzednim, nie przekroczyła wskazanych wielkości przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości podstawowej.

Opłata wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.

W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.

Opłata za wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych, wnoszona na rachunek gminy wynosi:

  1. 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
  2. 1,4% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających od 4,5% alkoholu do 18% alkoholu ( z wyjątkiem piwa)
  3. 2,7% wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów zawierających powyżej 18%

(na podst. art. 184 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
Dz.U. z 2021 r., poz. 1119z późn. zm.)

 

Miejsce złożenia dokumentów :

Biuro Obsługi Interesanta pok. nr 7

 Urzędu Gminy

 

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni.

 

Osoba odpowiedzialna:

insp. ds. promocji i ewidencji działalności gospodarczej 

pok. nr 16,

tel. 59 811 49 78 


Tryb odwoławczy:

Na postanowienie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych przysługuje stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem Wójta Gminy Główczyce w terminie
14 dni od daty jej doręczenia.

 

Wytworzył:
Marcelina Tracewicz
Udostępnił:
Borowska Anna
(2003-06-30 11:32:33)
Ostatnio zmodyfikował:
Cichocki Paweł
(2022-09-12 13:28:46)