PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI OD OSÓB PRAWNYCH-text

Podatek od nieruchomości od osób prawnych

 

I.Wymagane dokumenty:

W ciągu 14 dni od zaistnienia faktu należy zgłosić obowiązek podatkowy. Należy złożyć deklarację w sprawie podatku od nieruchomości oraz załączyć następujące dokumenty:
1. Akt notarialny lub
2. Umowę dzierżawy nieruchomości
II.Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu - pokój Nr 7 w godzinach: 8.00-15.00 lub w pokoju Nr 5.

III.Termin i sposób załatwienia sprawy:
Do 30 dni po otrzymaniu wniosku w sprawie ulg, o których mowa w punkcie V oraz o odroczenie płatności, rozłożenie na raty lub umorzenie wystawiana, jest decyzja.

IV.Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Sekretariacie, UG Główczyce w godzinach pracy Urzędu - jak w punkcie II).
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

V.Ulgi:

Zwolnienia od podatku od nieruchomości wymienione są enumeratywnie w § 2 Uchwała NR VI/44/24 z dnia 30 października 2024 r. w sprawie ustalenia na obszarze gminy stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnienia od tego podatku w 2025 roku

VI.Jednostka odpowiedzialna:
Referat Finansów UG Główczyce - pok. Nr 5 - inspektor, ds. wymiaru podatków i opłat

VII.Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2023 r. poz. 70 ze zmianami)
Uchwała NR VI/44/24 z dnia 30 października 2024 r. w sprawie ustalenia na obszarze gminy stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnienia od tego podatku w 2025 roku
VIII.Uwagi:
A. Wysokość podatku od nieruchomości jest określana przez podatnika w deklaracji.
 
B. Osoby prawne są obowiązane składać deklarację w terminie do dnia 31 stycznia na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia  okoliczności.

C. Termin płatności można odroczyć lub rozłożyć na raty
¨ Podstawa prawna - art. 67a § 1,pkt.1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2023 r. poz. 2383 ze zmianami)
¨ Wniosek o powyższe należy złożyć przed terminem płatności raty (lub rat) w sekretariacie UG

D. Podatek od nieruchomości można umorzyć.
¨ Podstawa prawna - art.67a § 1,pkt.3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2023 r. poz. 2383 ze zmianami)
¨ Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu po terminie płatności podatku
¨ Powyższe czynności są zwolnione z opłaty skarbowej.

E. Po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie.
Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni
W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy i przesyła do Urzędu Skarbowego w Słupsku w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.

F. Terminy płatności podatku od nieruchomości określa art. 6 ust.8 pkt3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2023 r. poz. 70 ze zmianami)
Podatek płatny jest w 12 ratach miesięcznych w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.
Raty Podatku od nieruchomości wpłaca się bez wezwania.

G. Wpłaty można dokonywać na konto Urzędu Gminy

 

 

Wytworzył:
Maria Jankowska
Udostępnił:
Ostatnio zmodyfikował:
Cichocki Paweł
(2025-01-02 15:10:48)