PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH-text
Podatek od środków transportu
Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych, będących właścicielami środków transportowych
- art. 8 i 9 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019, poz. 1170 z późn. zm.).
Wymagane dokumenty:
Należy składać deklarację na podatek od środków transportowych DT-1 wraz z załącznikiem do deklaracji DT-1/A: do dnia 15 lutego każdego roku podatkowego.
1. Dowód rejestracyjny - do okazania
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu - pokój Nr 7 w godzinach: 8:00.-15:00. lub w pokoju Nr 5.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Do 30 dni po otrzymaniu wniosku o odroczenie płatności, rozłożenie na raty lub umorzenie wystawiana jest decyzja.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Sekretariacie, UG Główczyce w godzinach pracy Urzędu)
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie
Jednostka odpowiedzialna:
Referat Finansów UG Główczyce- pok. Nr 5 - inspektor, ds. księgowości podatkowej.
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2023 r. poz. 70 ze zmianami)
2. Uchwały Nr LVII/475/23 Rady Gminy Główczyce z dnia 31 października 2023 roku w sprawie ustalenia na obszarze gminy stawek podatku od środków transportowych w 2024 roku.
Uwagi:
A. Wysokość podatku od środków transportowych jest określana przez podatnika w złożonej deklaracji na podatek od środków transportowych stosownie do zapisów Uchwały Rady Gminy w części dotyczącej stawek.
B. Termin płatności można odroczyć lub rozłożyć na raty
¨ Podstawa prawna - art. 67a § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2023 r. poz. 2383 ze zmianami)
¨ Wniosek o powyższe należy składać przed terminem płatności raty ( lub rat) w sekretariacie UG
C. Podatek od środków transportowych można umorzyć.
¨ Podstawa prawna - art.67a § 1 pkt 3 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2023 r. poz. 2383 ze zmianami)
¨ Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu po terminie płatności podatku
D. W przypadku nie zrealizowania obowiązku podatkowego w myśl art. 21 § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2022 r. poz. 2651 ze zmianami), organ podatkowy wydaje decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego wraz z należnymi odsetkami. Należność winna być uregulowana w terminie 14 dni od otrzymania decyzji. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty następuje wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji co spowoduje ich ściągnięcie w trybie egzekucji .
E. Terminy płatności podatku od środków transportowych określa art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2023 r. poz. 70 ze zmianami).
Podatek płatny jest w 2 ratach /proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego/ w terminie do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku z zastrzeżeniami określonymi w art. 11 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy.
Raty podatku od środków transportowych wpłaca się bez wezwania.
F. Wpłaty można dokonywać na konto Urzędu Gminy.